Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Dekorerade interiörer i Hälsingegårdar

Dekorerade interiörer i Hälsingegårdar - en holistisk studie av ett kulturhistoriskt Världsarv är ett tvärvetenskapligt forskningsprojekt som rör sig mellan humaniora och naturvetenskap. Studien syftar till att generera kunskap om hälsingegårdarnas interiör – dess dekorationsmåleri, dekorerade målade möbler och mönstrade textilier.

Pallars i Långhed. Foto: Jakob Dahlström

En färgstark undersökning av Hälsingegårdarnas folkkonst

Syftet med projektet är att få fram ny och fördjupad kunskap om färger, färgen, färgningen, ytbehandlingarna och underlagen i Hälsingegårdarnas dekorationsmåleri, dekorerade målade möbler och mönstrade textilier. Genom att förstå materialinnehåll och tillverkningstekniker i 1700- och 1800-talens folkliga konst och hantverk kan vi förstå dåtidens råvaruhandel och materialtillgång. Dessutom är denna kunskap avhängig för att kunna bevara vårt kulturarv.

Projektet är en tvärvetenskaplig studie av Hälsingegårdarnas interiörer (UNESCO Världsarv sedan 2012). Forskargruppen vill använda sig av historisk källforskning och naturvetenskapliga analysmetoder för att göra en allomfattande analys och materialkarakterisering av ett svenskt kulturarv som innehåller ett rikt spektra av folkkonst och hantverk av hög klass. Föremålens råmaterial och tekniker ska analyseras utifrån sina historiska sammanhang. Dessutom kommer projektet att fokusera på analys- och metodutveckling av exempelvis de svåranalyserade organiska materialen.

Resultaten ska ge svar på frågor om hur föremål i lokala hembygdsmuseimiljöer bör hanteras och exponeras för att kunna bevaras på bästa sätt. Deltagarna i den internationella forskargruppen är handplockade för att komplettera varandra och täcka in hela studieområdet och består av conservation scientists (naturvetare med inriktning mot kulturvård), kemister, fysiker, konservatorer, etnologer och konstvetare. Genom detta projekt kan gruppen skapa en gemensam plattform för historisk materialforskning och conservation science.

Forskningsledare: FD Ingalill Nyström