Staffan Lundén pratar om fallet Benin i livepodcasten Inside the Box

Publicerad

Staffan Lundén, forskare på Institutionen för kulturvård, kommer den 17 oktober vara med i podcasten "Inside the box – prylar och personer i en globaliserad värld".

Porträttbild Staffan LundénHej Staffan, vad ska du prata om?
– Jag ska samtala med Michael Barrett intendent på Etnografiska museet i Stockholm om föremålen, från Benin City i Nigeria, som plundrades av britterna under den koloniala expansionen 1897. Föremålen finns idag spridda på museer runt om i västvärlden och nu ställs krav på återlämnande. Vårt samtal kommer bland annat att ta upp frågan om återlämnade och de olika argumenten för och emot.

Jag kommer knappast försöka mig på att ge något heltäckande svar på frågan om hur dessa och andra koloniala krigsbyten ska hanteras utan resonera kring olika sätt att se på frågan och hur museerna idag arbetar med den. Frågan är komplex och hänger ihop med både den historiska och nutida ojämlika fördelning av makt och resurser. För att exemplifiera, motståndare till återlämnande pekar på att stölder tidigare skett på museer i Nigeria. Till saken hör att föremålen stulits för att säljas i västvärlden, vilket ställer frågan vem som bär det yttersta ansvaret för att bekosta investeringar i säkerheten i Nigeria – de nigerianska museerna eller västvärldens samlare av ”primitiv” konst?

Hur knyter ämnet an till din forskning?

– I min forskning studerar jag hur Beninföremålen ställs ut på museer i västvärlden och i Nigeria och tittar på hur museerna hanterar de svåra historierna som finns kring föremålen. Återlämnandefrågan är en av dem. Min forskning handlar alltså inte om föremålen ska lämnas tillbaka eller inte, utan snarare hur återlämnandefrågan påverkar museerna när de presenterar föremålen. Det skiljer sig väldigt mycket vilken berättelse som skapas kring föremålen beroende på var i världen man är. Föga förvånande presenteras plundringen 1897 olika på British Museum och på museet i Benin City.

Om Inside the Box

Inside the Box är en samtalsserie som också produceras som en podcast. Programledare är kulturskribenten Johanna Lundin som tillsammans med forskare, författare, intendenter och konstnärer tar reda på vad som finns ”inside the box”. Bakom podcasten står Centrum för kritiska kulturarvsstudier, Världskulturmuseet och Folkuniversitetet.

Samtalet hålls på Världskulturmuseet den 17 oktober, klockan 14–15. Det är fri entré.

Inside the Box hittar du på Spotify