Länkstig

Nordiska klinkbåtstraditioner nominerade till Unescos lista över immateriella kulturarv

Publicerad

I mars nominerade de nordiska länderna tillsammans nordiska klinkbåtstraditioner till Unescos lista över mänsklighetens immateriella kulturarv. Fredrik Leijonhufvud som doktorerar på ämnet klinkbåtbygge berättar om speciella båtbyggartekniken.

En båt byggd genom klinktraditionenHej Fredrik Leijonhufvud! I mars nominerade de nordiska länderna tillsammans nordiska klinkbåtstraditioner till Unescos lista över mänsklighetens immateriella kulturarv, du doktorerar på ämnet klinkbåtbygge - vad är det?porträttbild Fredrik Leijonhufvud

- Klinkbåtstraditionen är en teknik att bygga båtar, där man först bygger skalet på båten med tunna bräder som överlappar varandra. Klink är ett ljudhärmande ord som kommer ifrån ljudet som uppstår när man sätter ihop bräderna. Traditionen att bygga båtar på det sättet har en gemensam grund i Norden även om det idag skiljer sig åt i olika delar av området. Det immateriella kulturarvet innebär att man uppmärksammar själva hantverket, byggandet av båten från skogen, där virke hämtas till ut på sjön där båten används. Man tittar på hur traditionen av klinkbåtbygge har tagit sig uttryck genom historien.

Vad innebär nomineringen?

- Det innebär mycket och redan nu märker jag av att det har en positiv inverkan genom att traditionen uppmärksammas som ett kulturarv. Det maritima kulturarvet hamnar lätt mellan stolarna och detta blir en språngbräda att ge ämnet högre status som i sin tur leder till mer insatser för bevarande och forskning. Hela processen med nomineringen har varit betydelsefull, ett nätverk har skapats och en viktig diskussion har förts i arbetet.

Du själv doktorerar på ämnet – kan du berätta mer om det?

- Jag är precis i början av mina doktorandstudier men jag ska undersöka en del av traditionen inom hantverket klinkbåtbygge och hur det har utvecklats på olika sätt i Norden. Jag utgår från ett case i Stockholms skärgård.

Forbundet Kysten i Norge har varit drivande i arbetet med nomineringen men flera ideella organisationer i de nordiska länderna har varit engagerade och kulturarvsinstitutioner har granskat arbetet. Om de nordiska klinkbåtstraditionerna kommer att upptas på listan beslutas i december 2021.

Läs mer om Unescos arbete med det immateriella kulturarvet